Ga naar inhoud


coronavirus, COVID-19


luisteraar

Aanbevolen berichten


1 uur terug, Ventura zei:

Wel of geen mondkapje in andere landen volgens een artikel van de NOS.

 

 

 

 

Intussen draaien steeds meer landen hun kar betreffende mondmaskers.

 

In België zijn de maskers slechts sporadisch in het straatbeeld te zien. In andere landen vallen overheden al als dominostenen voor de verplichting van een mondmasker. Zelfs de gezondheidsinstanties bekijken nu hun standpunt.

 

Het was New Yorks burgemeester Bill De Blasio die gisteren de mondmaskerdiscussie nog maar eens op scherp zette. De Blasio droeg de inwoners van the Big Apple op om voortaan enkel nog met gezichtsbescherming buiten te komen. Ook Trump deed zijn duit in het zakje. De Amerikaanse president denkt er over een nationale verplichting in te voeren, al is hij persoonlijk meer voorstander van een sjaal dan een masker omdat ‘de stof daarvan dikker is.’

In andere landen is het masker al langer vaste koek.

 

Vuurtje door Europa

 

Vooral in de Oost-Europese landen lijkt er een opmars aan de gang van het verplichte mondmasker. In Tsjechië, Slovenië, Slovakije en Bulgarije heeft de overheid het dragen ervan al aan zijn inwoners opgelegd. Sterker, wie in Slovakije wil winkelen, moet eerst een bewaker met thermometer passeren.

In Oostenrijk geldt nog geen algemene verplichting in de publieke ruimtes. Enkel wie wil winkelen, moet voortaan een mondmasker aan, zo besliste premier Sebastian Kurz deze week. Al zal die maatregel wellicht aangescherpt worden de komende dagen.

In buurland Duitsland gaan de eerste steden nu overstag. In het stadje Jena, in de deelstaat Thüringen, eist de burgemeester dat zijn 108.000 inwoners zelfgemaakte maskers of een sjaal dragen. Vanaf volgende week zullen ook de 42.000 inwoners van Nordhausen volgen.

Het bevestigt een trend die zich als een lopend vuurtje door Europa verspreidt. Al botsen sommige landen op hun grenzen. In Frankrijk krijgt het debat ook vorm, maar door een groot tekort aan maskers, komt een algemene verplichting voorlopig niet van de grond. Ondertussen bestelde het land meer dan één miljard mondmaskers uit China. Die moeten in eerste instantie voor het medisch personeel dienen.

 

Twijfelende instanties

 

De kentering komt er niet toevallig op het moment dat ook instanties met autoriteit beginnen twijfelen aan hun standpunten. Aanvankelijk klonk het nog dat maskers enkel nodig waren voor medisch personeel en dat particulieren er geen baat bij hadden. Ook bij ons werd lang gezegd dat het geen zin had om buiten een maskertje te dragen.

Maar gemengde reacties uit de medische wereld doen de zekerheid nu overslaan in twijfel. George Gao, directeur van het Chinese Centrum voor Ziektecontrole en Preventie schaart zich vandaag achter de Tsjechische aanpak. Hij zegt dat het niet dragen van een masker in publieke ruimtes een ‘grote vergissing’ is. Gisteren veranderde ook het gerenommeerde, Duitse Robert Koch Instituut (RKI) haar standpunt. Waar de maskers eerst nog enkel effectief waren voor mensen met acute luchtwegaandoeningen, zouden ze volgens de gezondheidsorganisatie nu wel het risico op virusoverdracht terugdringen. Vooral uitgaande speekseldruppels (van mogelijk besmette mensen zonder symptomen) worden tegengehouden.

 

Het lijkt wachten tot de laatste en grootste dominosteen valt: de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Die blijft voorlopig bij haar standpunt dat gezonde mensen geen masker moeten dragen, al kan daar snel verandering in komen. De BBC citeerde deze week adviserend professor David Hayman. Die stelde dat het dragen van een mondmasker even effectief -of zelfs effectiever- is als social distancing.

 

Volgens epidemioloog Ben Cowling in The Guardian zal de WHO binnenkort haar advies aanpassen. Professionele maskers zullen nog altijd voorbehouden worden voor professionals in de zorg, terwijl burgers aangeraden wordt zelfgemaakte maskers en sjaals te dragen.

 

Ons land volgt in zijn  beleid voorlopig de adviezen van de WHO.

 

Bron: De Standaard

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi dat buitenland, maar je volgt natuurlijk de gegeven instructies van je thuisland op

en mocht er een mondkapje verplicht worden voor inkopen, dan krijg ik ze graag aan de ingang van de supermarkt aangereikt maar niet uit de hand van een medewerker die onbeschermd is

hetgeen te zien was op de TV inzake de Oostenrijkse maatregel

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij heel erg opvalt is het volgende:

 

We doen allerlei maatregelen om juist ouderen en zwakkeren in de maatschappij te beschermen en hebben daar alles voor over, we geven onze vrijheid op, missen evenementen, vakanties, sociale contacten, missen inkomsten en alles wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd, stort als een kaartenhuis in.

 

Ik zie ook wat anders: ga je naar de supermarkt dan zien we vooral ouderen die geen afstand houden en rustig tussen mensen heenlopen als die in de rij bij de kassa staan.

 

Wat is dat toch? We doen het toch vooral om juist die ouderen te beschermen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk wonen op Rottumeroog veel domme ouderen.😁

Maar ik zag hier de ouwetjes wel afstand houden, dit itt. jongeren.

 

Ik denk dat het niet lang zal duren of hier wordt ook het advies gegeven om mondkapjes of een vervanging te gebruiken. Als er een miljard kapjes in Nederland waren en ook genoeg in de andere landen was het advies volgens mij allang gegeven. De medische wereld heeft trouwens vast en zeker een eigen aanvoer, die ongetwijfeld voorgaat.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat soort grafieken houd geen rekening met de sterke demografische verschillen. Nèw York is een vrij jonge stad, dus als daar veel mensen sterven, is dat op zich al alarmerend omdat er simpelweg minder ouderen wonen.

 

In Italië is het juist omgekeerd. dat land kent in verhouding juist veel meer ouderen dan bijvoorbeeld Nederland. Verder heb je dan natuurlijk nog de verschillen in tijdslijn. In Italië is alles een stuk eerder gestart dan in Nederland en in de USA weer later dan in Nederland.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, kiekiek said:

We doen allerlei maatregelen om juist ouderen en zwakkeren in de maatschappij te beschermen en hebben daar alles voor over.

 

Nou ja, alles??? Zodra het maximum aantal bedden bereikt wordt, gaat de crisisfase in. Het is dan de bedoeling de mensen met de kleinste overlevingskansen niet meer op te nemen in het ziekenhuis. Het zal dan ongetwijfeld hoofdzakelijk om ouderen gaan. Dus 'alles' is een klein beetje overdreven.

 

Ik ben trouwens het probleem dat jij met die ouderen hebt nog niet een keer tegen gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kiekiek zei:

Ik zie ook wat anders: ga je naar de supermarkt dan zien we vooral ouderen die geen afstand houden en rustig tussen mensen heenlopen als die in de rij bij de kassa staan.

 

Ik weet niet wanneer iemand bij jou oud is maar hier zie je juist totaal geen 70+ meer op straat of in de supermarkt.

Werd er normaal massaal rondgefietst of een praatje gemaakt op een bankje, nu zie je totaal geen enkele pensionado  meer op straat of in de supermarkt.

Voor mijn werk worden ook massaal de afspraken door ouderen afgezegd voor regulier onderhoud en alleen als er echt een storing is die niet telefonisch te verhelpen is dan ben ik nog welkom.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, johnno zei:

 

Ik ben trouwens het probleem dat jij met die ouderen hebt nog niet een keer tegen gekomen.

 

Hier afgelopen week een keer of vier/vijf johnno. Gewoon te lui/ongeduldig/onwetend/dom om even te wachten of uit te wijken. Staat er bij de kassa een rij mensen die netjes 1.5 meter afstand houden, doorkruis die rij dan niet. Van de week twee ouderen die gezellig middenin een pad stonden te socializen. Of een ander een oudere die pal naast je komt staan, terwijl je artikel aan het pakken bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het is zaak om dan netjes te blijven. Dat doen die mensen vast niet opzettelijk en als je ze er dan vriendelijk op wijst, komt dat meestal wel goed.

 

Een andere tip is je winkelwagentje als 'schild' gebruiken. 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...