Ga naar inhoud


coronavirus, COVID-19 Deel 2


ceesv

Aanbevolen berichten


4 uren geleden, Eduard07 zei:

De Nederlandse Grondwet zit anders erg goed in elkaar. ......De Nederlandse Grondwet is echt een gedegen stukje werk.

Interessant, vermoedelijk ben je dan een van de weinige Nederlanders die de grondwet kent. Ik niet, in ieder geval en ook nooit op school gehad.

In Duitsland kent men het Bundesverfassungsgericht in Frankfurt. Iedereen kan daar een klacht indienen, als hij of zij van mening is dat iets in strijd is met de grondwet. Er wordt daar regelmatig gebruik van gemaakt en er wordt serieus op ingegaan. In Nederland kent men zoiets niet. De Hoge Raad is toch een ander soort instantie.

 

Gisteren boodschappen gedaan in NL. Wat opviel was dat iedereen een mondkapje droeg. Dat was een week geleden nog niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

ja ik wil niet BLM extra voer geven, maar die term "zwart" stamt al van onze Franken toen men dat in een vroeg christelijke samenleving als duivels kenmerkte voor een slechte dag.

zo opdat men (u lezers) niet ook deze uitdrukking met huidskleur vereenzelvigd.

 

ja je moet tegenwoordig overal uitleg bij geven

 

De Franken hadden nog nooit iemand met donkere huidskleur gezien.

 

Misschien dat de Romeinen in hun rokje wel wat meer zongebrande huidskleur hadden op hun benen, maar ook dat kan niet kloppen omdat de meeste legionairs uit geronselde en verslaafde lokale stammen kwamen.

 

 

Bestond zwart al niet vóór het eerste zonlicht op deze aarde?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik gisteren als schreef, heeft Spanje vanaf vandaag drastische maatregelen genomen. In de provincie Murcia is een dubbele lockdown van kracht wat betekend dat niemand de provincie in of uit mag zonder dringende reden maar de mensen ook niet van gemeente naar gemeente mogen in Murcia. Murcia heeft 45 gemeenten zowel grote als kleine. Een kleine gemeente is bijv. La Union waar vanaf de Romeinse tijd tot aan 25 jaar geleden veel erts werd gedolven. De gemeente is slechts 3km breed en 8 km lang en als je daar woont, mag je dat gebied niet verlaten. Maar er zijn nog kleinere gemeenten zoals Ceutí dat maar 2 bij 3km is. Uiteraard een avondklok van 22:00 tot 6:00uur en overal mondkapjes verplicht behalve in je eigen huis. Nou daar ben je klaar mee als je in zo'n kleine gemeente woont. Dat zijn nog eens andere maatregelen dan in Nederland.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, boudeman zei:

Interessant, vermoedelijk ben je dan een van de weinige Nederlanders die de grondwet kent. Ik niet, in ieder geval en ook nooit op school gehad.

In Duitsland kent men het Bundesverfassungsgericht in Frankfurt. Iedereen kan daar een klacht indienen, als hij of zij van mening is dat iets in strijd is met de grondwet. Er wordt daar regelmatig gebruik van gemaakt en er wordt serieus op ingegaan. In Nederland kent men zoiets niet. De Hoge Raad is toch een ander soort instantie.

 

Gisteren boodschappen gedaan in NL. Wat opviel was dat iedereen een mondkapje droeg. Dat was een week geleden nog niet het geval.

https://www.nationaleombudsman.nl/

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, boudeman zei:

Interessant, vermoedelijk ben je dan een van de weinige Nederlanders die de grondwet kent. Ik niet, in ieder geval en ook nooit op school gehad.

Inderdaad op de middelbare school de Nederlandse Grondwet behandeld (Thorbecke). Ik vind eigenlijk dat dit standaard leerstof moet zijn. Ik vind het zorgelijk dat jan en alleman van alles roepen over de Nederlandse Grondwet en "grondrechten" (Velen lijken te denken dat er slechts 1 artikel in staat : vrijheid van meningsuiting) zonder enig idee te hebben WAT er allemaal nog meer nauwgezet in de Grondwet staat, laat staan WAAROM het erin staat en HOE het erin staat. Heb zelfs de indruk dat menige journalist niet weet hoe de Nederlandse parlementaire democratie volgens de Grondwet hoort te werken, gezien sommige van hun commentaren op parlementaire gebeurtenissen. )

 

Maar ja, de Grondwet als leerstof zal helaas wel als "saai/droog" worden gezien (Wat het allerminst is.).

(Het Nederlandse (middelbaar) onderwijs heeft de laatste decennia m.i. ook in dit opzicht veel aan kwaliteit ingeboet. De Nederlandse Grondwet is echt iets om nationaal trots op te zijn. Het Het is belangrijk dat we er - juist in deze turbulente coronatijden - kennis van nemen en het niet gebruiken als grabbelton.   

 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de grondwet iets was om trots op te zijn was ik nog in Nederland dat nu vol zit met geluks zoekers die zich nergens meer aan houden, laat het woord TROTS maar geheel weg.

 

Maargoed dat is offtopic het gaat hier om Corona en die trekt zich niets aan van een grondwet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag in het nieuws dat met de dreigende lockdown in Frankrijk mensen massaal Parijs aan het ontvluchten zijn (terwijl ontraden wordt om te gaan reizen) en dat de cafés en restaurants tot het laatste tafeltje vol zaten om nog even voor de laatste keer uit te kunnen gaan. (terwijl men die nu juist sluit om het aantal besmettingen in te kunnen dammen)

 

Dus vraag me af wanneer politici/bestuurders nu eens eindelijk leren dat een aankondiging voor over een paar dagen niet werkt en ongewenst gedrag blijkbaar juist uitlokt.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gerrit B zei:

Vandaag in het nieuws dat met de dreigende lockdown in Frankrijk mensen massaal Parijs aan het ontvluchten zijn (terwijl ontraden wordt om te gaan reizen) en dat de cafés en restaurants tot het laatste tafeltje vol zaten om nog even voor de laatste keer uit te kunnen gaan. (terwijl men die nu juist sluit om het aantal besmettingen in te kunnen dammen)

 

Dus vraag me af wanneer politici/bestuurders nu eens eindelijk leren dat een aankondiging voor over een paar dagen niet werkt en ongewenst gedrag blijkbaar juist uitlokt.

 

Politiek heeft tov de burgers nog nooit gewerkt, niet verder denken dan de neus lang is dat is een groot probleem. Het is toch logish als je tegen de burgers zegt over 2 dagen lockdown deze massaal daarop gaan reageren. In 2 dagen rijd je naar een ander land.

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, kiekiek zei:

 

Mwah het Romeinse Rijk is reuze interessant man. Niet alleen al die steentjes die ze neergelegd hebben, maar vooral de overeenkomsten met de tijd waar wij nu in leven.

Inderdaad interessant die overeenkomsten, was ook het begin van het einde van Romeinse rijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tonskidutch zei:

ja en misschien zelfs nog wel wat van de romeinen

 

maar goed je kan niet je eigen interpretaties er op los laten en daarmee anderen in de verkeerde richting sturen

of in deze kwestie van covid-19 anderen in gevaar brengen

Verschillende horeca zaken en instellingen hadden bij de rechtbank een zaak aangespannen tegen de Belgische regering in verband met de avondklok, die ze ongrondwettelijk vonden.  De Raad Van State deed hierover vandaag een uitspraak en de avondklok is wel degelijk grondwettelijk.  Zie hierbij de uitspraak.https://www.standaard.be/cnt/dmf20201030_97423598?utm_source=ds&utm_medium=push&utm_campaign=webpush

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Penthe zei:

Als de grondwet iets was om trots op te zijn was ik nog in Nederland dat nu vol zit met geluks zoekers die zich nergens meer aan houden, laat het woord TROTS maar geheel weg.

Zal aan mij liggen, maar ik zie dat logische verband niet.

 

Ik zie wel een verband met de coronacrisis. De speciale wet ("Spoedwet"), bijvoorbeeld, heeft alles met onze Grondwet te maken. 

De speelruimte en spelregels van de corona beleidsbeslissingen op alle niveaus (landelijk, regionaal, lokaal) worden bepaald door de Grondwet. 

De Grondwet bepaalt dus ook de (beperkte) speelruimte van het kabinet (corona app).

 

Zoals ik al zei: onze Grondwet is geen grabbelton. Jouw opmerking over "gelukszoekers die zich nergens meer aan houden" heeft echt niets met de Grondwet te maken.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mooi dan zijn we het daar over eens.

 

Nog een paar vragen die de rechters moeten overwegen en uitzoeken en dan smijten we weer tijd en dus geld over de balk.

 

Wie heeft zich nu al opgegeven voor de hulpvraag uit de zorginstellingen hier in Nederland?

Volgens de media is er niet veel animo.

 

Guilt

Marianne Faithfull

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Sprietje zei:

Zoals ik gisteren als schreef, heeft Spanje vanaf vandaag drastische maatregelen genomen. In de provincie Murcia is een dubbele lockdown van kracht wat betekend dat niemand de provincie in of uit mag zonder dringende reden maar de mensen ook niet van gemeente naar gemeente mogen in Murcia. Murcia heeft 45 gemeenten zowel grote als kleine. Een kleine gemeente is bijv. La Union waar vanaf de Romeinse tijd tot aan 25 jaar geleden veel erts werd gedolven. De gemeente is slechts 3km breed en 8 km lang en als je daar woont, mag je dat gebied niet verlaten. Maar er zijn nog kleinere gemeenten zoals Ceutí dat maar 2 bij 3km is. Uiteraard een avondklok van 22:00 tot 6:00uur en overal mondkapjes verplicht behalve in je eigen huis. Nou daar ben je klaar mee als je in zo'n kleine gemeente woont. Dat zijn nog eens andere maatregelen dan in Nederland.

Uitstekende maatregelen maar zodra ze worden opgeheven zal het virus elders vandaan weer terugkomen.

Dan was alles voor niets

 

zolang de hele wereld niet dezelfde maatregelen neemt zal dit virus blijven

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...